رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: دانش آموزان با استعدادهای برتر براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دانشگاه با امتیازات ویژه جذب می‌شوند.

جذب دانش‌آموزان استعداد برتر با امتیازات ویژه در دانشگاه فرهنگیان

رجبعلی برزویی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص قوام یافتگی کار معلم در خارج از کلاس درس، اظهار داشت: امسال با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی یک برنامه تحولی را در حوزه تعلیم و تربیت تدارک دیده ایم و ۱۵ برنامه جدید و نوآورانه طراحی کردیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در بحث تامین فضای آموزشی نیز امسال اقدامات مناسبی صورت گرفته است، ادامه داد: آینده نظام جمهوری اسلامی به عملکرد این دانشگاه بستگی دارد زیرا معلم نقش سازنده‌ای در توسعه و پیشرفت کشورها دارد.

برزویی گفت: سال گذشته ۳۴۵ نفر از هزار رتبه اول رشته انسانی به دانشگاه فرهنگیان آمدند که یکی از دلایل آن امتیازاتی است که دانشگاه برای داوطلبان دارد.

وی درباره مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جذب استعدادهای برتر توضیح داد: آیین نامه استعدادهای برتر اجازه می‌دهد که دانشگاه خارج از کنکور حداقل ۱۰ درصد از ظرفیت خود را به دانش‌آموزان برتر اختصاص دهد، در این راستا فراخوان برای ۹ حوزه داده می‌شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: به طور مثال رتبه‌های یک تا سه دانش‌آموزی ملی می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند تا شایستگی‌های عمومی و تخصصی این افراد مورد بررسی قرار گیرد. همچنین نفرات اول المپیادهای جهانی هم می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند که برای آنها فقط صلاحیت‌های عمومی بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: قهرمانان ورزشی و حافظان قرآن هم شامل این مصوبه می‌شوند که صلاحیت‌های عمومی و تخصصی و معلمی آنها بررسی می‌شود.

برزویی یادآور شد: سقف سنی برای داوطلبان ۲۴ سال است و امتیازات ویژه مانند انتخاب محل تحصیل و تدریس پس از فارغ التحصیلی برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی درباره موضوع دکتر معلمی نیز توضیح داد: اکنون ۱۰۰ هزار دانشجو معلم داریم و بر این اساس باید بین ۳ تا ۴ هزار هیات علمی داشته باشیم؛ فراخوانی برای جذب هیات علمی اعلام شده که ۸ هزار نفر شرکت کردند و حدود ۶ هزار نفر شرایط لازم را نداشتند و ۲ هزار نفر وارد مصاحبه‌های صلاحیت عمومی و علمی شدند.

وی افزود: کمیته‌های علمی در ۱۶ رشته برای ارزیابی داوطلبان ایجاد شد، در این رقابت باید ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر انتخاب می‌شدند و اگر فردی هم قبول نشده به معنای عدم صلاحیت نیست و افراد باید رقابت انتخاب می‌شدند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خاطر نشان کرد: انتخاب‌های صورت گرفته در هیات‌های ممیزی بررسی شدند و استادان با کیفیت جذب شدند.

برزویی گفت:دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور هزار ارزیاب دارد و حتی در آزمون‌های استخدامی هم می‌تواند کمک کند. با توجه به نگاه ویژه رهبری، مجلس و دولت‌ها به دانشگاه فرهنگیان امیدواریم که نیروهای باکیفیت تربیت شوند و این ارزیابان توانستند ۷۵ هزار داوطلب را بررسی کنند. همچنین اینکه دانشجو معلمان برای فارغ التحصیلی باید گواهی صلاحیت حرفه‌ای معلمان را دریافت کنند.

وی اظهار کرد: ظرف ۲ هفته آینده فراخوان جذب دانش آموزان با استعدادهای برتر را منتشر می‌کنیم و هر فرد تا ۲ سال پس از فارغ التحصیلی فقط ۱ بار می‌تواند در این فراخوان شرکت کند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا فردی با سفارش در هیات علمی دانشگاه جذب شده است یا خیر، توضیح داد: هیچ فردی برای استخدام دکتر معلمان با سفارش شخصی جذب نشده‌ است  و ۲۰ ارزیاب مستقل پرونده‌ها را دقیق و علمی بررسی کرده‌اند و ایثارگران سهم خود و دکتر کارشناسان و دکتر معلمان هرکدام به درستی سهم خود را داشتند و فرصت اعتراض هم به آنها داده شد.

برزویی ادامه داد: نزدیک به ۳۰۰ نفر برای هیات علمی انتخاب شدند اما داوطلبان برای هیات علمی هم گزینش می‌شوند چراکه باید معلم تربیت کنند که ممکن است از تعداد انتخاب شدگان به این واسطه کم شود اما تلاش می‌کنیم بالای ۳۰۰ نفر جذب شوند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره سلامت روان داوطلبان برای حضور در کلاس درس اظهار کرد: حوزه صلاحیت جسمی و سلامت روان داوطلبان را در کارگروهی مطرح و  تست‌های گرفته شده را بررسی می‌کنیم و حتی نوع فکر و طرز بیان داوطلبان معلمی هم مشخص می‌شود.

برزویی درباره قوام یافتگی معلمان ادامه داد:  قوام یافتگی معلم در کارورزی و اردوهای فرهنگی صورت می‌گیرد، بطور مثال دانشجو معلمان زیارت اولی را به مشهد بردیم و همچنین قوام یافتگی این معلمان در پیاده‌روی اربعین و این چنین فعالیت‌ها مشخص می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.